R-traveller

Passie voor ballonvaren

INFORMATIE

Ballonvaart Tijdstippen

Ballonvaarten kunnen gedurende het hele jaar plaatsvinden. In de avonduren kan het 2 uur voor zonsondergang en in de ochtenduren is dat 2 uur na zonsopkomst. Dit heeft allemaal te maken met thermiek. Onderstaand overzicht geeft een richtlijn aan wanneer de ballonvaarten zullen starten. Uiteraard zal dit afhankelijk zijn van de omstandigheden en weersinvloeden per dag. Bij goed weer zijn dit de indicatietijden.

In Januari kan de hele dag gevaren worden.
In Februari kan de hele dag gevaren worden.
In Maart in de ochtend rond 07:30-08:00 en de avond rond 14:30-15:00.
In April in de ochtend rond 07:00-07:30 en de avond rond 18:00-18:30.

In Mei in de ochtend rond 06:30-07:00 en de avond rond 19:00-20:00.
In Juni in de ochtend rond 05:30-06:00 en de avond rond 20:00-20:30.
In Juli in de ochtend rond 06:00-06:30 en de avond rond 19:30-20:30.
In Augustus in de ochtend rond 06:30-07:00 en de avond rond 18:30-19:30
In September in de ochtend rond 07:00-08:00 en de avond rond 17:30-18:30.
In Oktober in de ochtend rond 08:00-08:30 en de avond rond 16:30-17:30.
In November kan de hele dag gevaren worden.
In December kan de hele dag gevaren worden.

We color the sky!

Gedurende het ballonvaartseizoen kleuren de vrolijk gekleurde ballonnen de luchten boven Nederland. Onder andere boven de regio van Amersfoort, Baarn, Hilversum, Huizen, Naarden, Soest, Putten, Nijkerk, Harderwijk en Utrecht.

Let's color the sky this season!

Het verloop van een ballonvaart

Go of No Go

Op de dag van de ballonvaart zult u contact hebben met het ballonvaartbedrijf. Op basis van de meteo gegevens zal er een beslissing zijn of de vaart kan doorgaan. Uiteraard varen wij alleen bij goede en veilige weerscondities. Bij twijfel of slecht weer zal er tijdig contact met u zijn om u op de hoogte te stellen.

Aankomst op het veld

Bij aankomst op onze 24 vaste opstijglocaties wordt u ontvangen door de piloot en crew. TIjdens het gereed maken van de mand en ballon, kunt u van dichtbij kijken hoe een ballon gereed wordt gemaakt voor uw vaart. Wanneer alles gereed is, zal de piloot of crew het inchecken beginnen. Nadat iedereen aanwezig is en is ingecheckt zal er een safety briefing plaatsvinden. Hier hoort u alle veiligeheidsregels en landingsinstructies.

Cold inflation

Na de safety briefing begint de cold inflation. Dit is niets meer dan het vullen van de ballon met koude lucht. Het kan zijn dat wij uw hulp vragen tijdens het vullen van de ballon. Tegelijkertijd kan de piloot dan de ballon op veilgheidsaspecten controleren. Als alles in orde is en de ballon is voldoende gevuld met koude lucht, gaat de piloot verder met de hot inflation.

Hot inflation

Zodra de piloot alle checks heeft gedaan, kan de hot inflation beginnen. Soms zorgt de piloot ervoor dat er alvast een aantal passagiers zijn ingestapt. Zij zitten dan op handen en kniëen in de mand. Dit zorgt vaak voor hilarische foto's. Zodra de vlammen aangaan wordt de ballon verwarmd en komt hij vanzelf omhoog. Zodra de mand overeind staat stappen de overige passagiers in de mand.

Take off

Zodra alle passagiers zijn ingestapt, de laatste controles zijn uitgevoerd en als het weer niet is veranderd, dan kunnen we opstijgen. De piloot verwarmd de ballon totdat deze voldoende draadvermogen (lift) heeft gecreeerd. Zodra is punt is bereikt zal de ballon worden ontkoppeld van de auto en is de vaart begonnen.

De ballonvaart

Eenmaal rustig in de lucht kunt u genieten van het uitzicht. Doordat een ballon geen aandrijving heeft geniet u gemiddeld een uur lang van pure stilte en rust. De natuur schuift langzaam onder het mandje door en u ondekt Nederland op een heel andere manier. Wanneer u het geluk heeft om over buitengebieden te varen kunt u herten, hazen en ander wild spotten. Tijdens de avondvaart ziet u het landschap veranderen met langere schaduwen tijdens het zakken van de zon.

De landing

De piloot zal voor de landing de instructies nogmaals met u doornemen om u voor te bereiden op de landing. Het is altijd de intentie om op een gemaaid veld te landen in de buurt van een hekje. Zodra er een geschikt veld in zicht is zet de piloot de landing in. De volgploeg zal vervolgens toestemming vragen aan de landeigenaar om de ballon te mogen bergen. Na toestemming pakken wij de ballon gezamenlijk in. Wij zorgen er daarna voor dat wij niet langer dan nodig in het weiland blijven. We sluiten de avond gezamenlijk af met een glas champagne terwijl we terugkijken op een prachtige ervaring. Wanneer u zelf vervoer heeft, neemt de piloot ter plekke afscheid van u en anders brengen wij u terug naar de startlocatie.

Hopelijk is uw ballonvaart bevallen en zien wij u een andere keer weer terug.

Wat is thermiek?

Thermiek zijn opstijgende 'bellen' warme lucht. Dit komt doordat de zon de aarde verwarmt. Het aardoppervlak geeft de warmte weer door aan de luchtlaag net  boven het aardoppervlak. Doordat warme lucht lichter is dan koude lucht, wil dit gaan opstijgen. Zo'n opstijgende luchtbel is thermiek.


Kan je een ballon sturen?

Een heteluchtballon kan niet worden bestuurd zoals een vliegtuig of auto. Een vliegtuig heeft een stuurknuppel aan boord waardoor hij van richting kan veranderen. Doordat een luchtballon vaart op de luchtstromen kan hij niet abrubt sturen. Wel kan het zo zijn dat er op verschillende hoogtes andere luchtstromen zijn, waardoor je de ballon iets kan sturen.

Heb je last van hoogte?

Tijdens het ballonvaren heb je geen last van hoogtevrees. Dit fenomeen ontstaat vooral op het moment dat het lichaam nog contact heeft met de aarde. Op het moment dat dit contact verdwijnt heb je ook geen last meer van hoogtevrees. Doordat je tijdens de ballonvaart vrij uit zweeft in de lucht ervaar je dus geen hoogtevrees.

Geschiedenis van de luchtballon

De uitvinding van de heteluchtballon staat op naam van de gebroeders Montgolfier. Joseph Michel Montgolfier (1740-1810) en Jacques Étienne Montgolfier (1745-1799) werden beide geboren in Annonay, een Frans plaatsje onder Lyon. De twee broers assisteerden hun vader Pierre Montgolfier van jongs af aan in zijn goedlopende papierfabriek. Ze koesterden allebei een grote wetenschappelijke interesse.

Opbollend hemd

Hoe de broers precies op het idee kwamen om een luchtballon te ontwerpen is niet duidelijk, maar het verhaal gaat dat het zien van een opbollend dichtgeknoopt hemd vlakbij het haardvuur één van de broers op een idee bracht. Daarnaast raakten zij vermoedelijk geïnspireerd door de Britse wetenschapper Joseph Priestley, die in diezelfde periode veel gasexperimenten uitvoerde. De gebroeders Montgolfier experimenteerden op hun beurt met zelfgemaakte ‘ballonnen’ van stof en papier, die zij probeerden te laten zweven met behulp van vuur en hete lucht.

Eerste demonstratie

Aan het begin van 1783 waren de Montgolfiers ver genoeg gevorderd in hun onderzoek om een volgende stap te zetten. Begin juni van dat jaar gaven ze op de markt van Annonay een demonstratie met een groter exemplaar. Deze ballon van negen meter doorsnee was gemaakt van zijde, werd bijeengehouden door tweeduizend knopen en was gevoerd met wit papier, waarover brandwerend aluin was gestreken. De onbemande luchtballon steeg tot zo’n twee kilometer hoogte en raakte achthonderd meter verderop weer de grond.

Opmerkelijke bemanning

Vanwege deze prestatie werden Joseph en Jacques Montgolfier op 19 september 1783 gevraagd hun uitvinding te presenteren aan het hof van Lodewijk XVI en Marie-Antoinette. Hun nieuwe ‘Montgolfier-ballon’, met een doorsnede van twaalf meter, steeg ditmaal vijfhonderd meter, maar overbrugde in acht minuten tijd wel een afstand van drie kilometer. Tijdens deze demonstratie was de ballon bovendien niet onbemand: een schaap, een haan en een eend vormden de gelukkige passagiers. Ze kwamen alle drie weer zo goed als ongedeerd aan land.

Eerste bemande ballonvaart

Omdat de dierlijke bemanning deze demonstratietocht had overleefd, werd aangenomen dat het toch ook voor de mens niet onmogelijk moest zijn het luchtruim te trotseren. Voor de zekerheid bepaalde Lodewijk XVI dat in eerste instantie alleen misdadigers een proefvlucht mochten maken. Op 21 november 1783 maakten voor het eerst in de geschiedenis twee mensen een luchtreis, namelijk de enthousiaste Franse natuurkundige Jean-François Pilâtre de Rozier en Francois Laurent d’Arlandes. Het vaartuig bereikte een hoogte van 90 meter. Na 25 minuten landde de ballon veilig circa 8 km verderop.